Jedna kabelka, ktorá zmenila život
Darina Ermisová, zakladateľka a majiteľka značky Dara bags, bola vždy podnikavá žena zvyknutá tvrdo pracovať. Keď prišlo rizikové tehotenstvo a zrazu musela ležať, hľadala spôsob, ako sa zabaviť. Impulz prišiel s pozvánkou na narodeninovú oslavu, keď si uvedomila, že nemá žiadnu vhodnú kabelku. Rozhodla sa teda, že si jednu ušije.
A tak sa zrodila ikona.
Dara bags
Dara bags je česká značka, ktorú založila Darina Ermisová. V jej portfóliu nájdete kabelky všetkých veľkostí a tvarov vhodné na každú príležitosť. Kabelky sa šijú v Česku a na Slovensku a na ich výrobu sa používa tá najkvalitnejšia koženka. Vďaka tomu si perfektne držia farebnosť, ľahko sa udržiavajú a vydržia dlhé roky. Kabelky Dara bags sa vyznačujú nádhernými autorskými vzormi, s ktorými vyniknete v dave a ľahko ich zladíte so svojím osobitým štýlom. V ponuke ale nájdete aj klasické jednofarebné tašky na bežné nosenie, rovnako tak peňaženky, kozmetické taštičky a ďalšie doplnky.
Darina vyštudovala odbor módne návrhárstvo na odevnej priemyslovke a predstavovala si, že raz bude mať malý obchodík. O výrobe kabeliek nikdy neuvažovala a aj jej prvá kabelka bola skôr plátenné vrecúško. Napriek tomu ale malo úspech u kamarátok a známych. Preto sa Darina rozhodla, že svoje výtvory skúsi predávať na portáli Fler. Zamerala sa na pestré farby a veselé vzory, pretože chcela ponúknuť zákazníčkam niečo iné. Bola to trefa do čierneho. Kabelky sa páčili natoľko, že sa už cestou z pôrodnice rozhodla skúsiť sa im ďalej venovať.
„Zo začiatku to bol veľký punk. Nemala som peniaze na strihačský stôl, takže som musela strihať kabelky na zemi. Občas mi pomáhala kamarátka, ktorá mala tiež deti. A tak nebolo nič neobvyklé, že nám medzi kusmi koženky jazdili s autíčkami a kreslili na všetko, čo bolo blízko. Nemala som ani tušenie, ako svoje produkty naceniť, takže som veľmi nezarobila.“
Od práce v pivnici k vyhrávaniu cien
Aby Darina nepracovala z domu, prenajala si malú pivnicu s rozlohou zhruba 11 m², ktorá ale nebola úplne ideálnym miestom na prácu.
„Neboli tam okná a jediný zdroj tepla predstavovali vodovodné rúry. Nemohla som si tam teda brať syna a tým pádom som tam jazdila až okolo piatej – šiestej večer, keď sa vrátil manžel z práce. Pracovala som napríklad do druhej do rána. To si samozrejme vybralo svoju daň a po pár mesiacoch som skolabovala. Vtedy som vedela, že si musím nájsť väčšie a lepšie priestory.“
Tie prišli spoločne s koncom materskej dovolenky. Firme sa totiž darilo a Darina sa rozhodla vo vytváraní kabeliek pokračovať. Mala nové priestory aj zamestnancov.
Po zhruba piatich až šiestich rokoch, čo sa Darina značke venovala, sa jej tvrdá drina začala skutočne vyplácať. V roku 2014 mala už okolo 20 zamestnancov a vďaka svojej práci vyhrávala krajské súťaže ako Živnostník roka Moravskosliezskeho kraja. Presťahovala sa do veľkej dielne, kde sa ručne šili kabelky ako na bežiacom páse, pretože objednávok stále pribúdalo. Dokonca si otvorila aj kamenný obchod v Prahe.
„Bol to taký malý showroom, ale fungoval pekne. Organizovali sme tam rôzne charitatívne akcie, dokonca tam pár mužov pokľaklo a požiadalo svoju partnerku o ruku. Bolo to veľmi pekné. Časom ale návštevnosť opadla a stalo sa z toho skôr výdajné miesto na objednávky. Vtedy som sa rozhodla, že obchod zatvorím. To bolo asi dva týždne pred covidom.“
Miesto kabeliek rúška
S príchodom Covidu-19 sa všetko obrátilo naruby. Zásadne sa zmenilo spotrebiteľské správanie zákazníkov a celý sektor módy trpel. Darina viac ako tri mesiace nepredala jedinú kabelku a začala sa pripravovať na to, že firma speje k svojmu koncu. Známi ju presviedčali, aby sa pustila do šitia rúšok.
„Najskôr sa mi do toho nechcelo, ale potom som si povedala, že sa aspoň využije dielňa. Keď sa vydalo nariadenie povinného nosenia rúšok, napísala som na e-shop: „béžové, čierne rúška“. Nemali sme žiadne ušité, nemali sme strih, nikde sme túto ponuku nepropagovali. Jednoducho sme to skúsili, aby sme zistili, aký o ne bude záujem. Do rána sa ich predalo 2 500 kusov. Začali sme šiť, čo nám v tom čase pokrylo náklady a zachránilo nás.“
Po Covide sa spoločnosť dokázala dostať späť na slušné čísla. Bohužiaľ, prišla ďalšia skúška v podobe vojny na Ukrajine a s ňou aj pokles predaja o viac ako 70 %. Darina sa rozhodla, že v auguste 2022 skúsi verných zákazníkov po prvýkrát požiadať o pomoc a počas troch týždňov predala tovar takmer za 1,5 milióna českých korún. To však pomohlo iba dočasne. Pomaly jej dochádzalo, že tentoraz už značku neudrží, a tak v novembri 2022 s ťažkým srdcom na svoj Facebook napísala: „Ja neviem, ako to napísať tak, aby to nebolelo, ale Dara bags sa lúči. Po úžasných štrnástich rokoch končíme. Skutočne.“ Aj napriek tomuto oznámeniu Darina ešte e-shop ďalej držala a pripravovala sa na finálne ukončenie Dara bags. Do konca roka ešte vyrábala kabelky a k 1. 1. 2023 zavrela e-shop a so všetkými zamestnancami sa dohodla na odchode z firmy.
Medzitým sa Darina zamestnala, hoci cítila, že to pre ňu nebude to pravé. Potom ale nečakane prišla ďalšia objednávka asi za 240-tisíc českých korún. A tak si, v tom čase už bez zamestnancov, prakticky celú svoju dielňu nasťahovala domov a pustila sa s pomocou externých krajčírok, s ktorými už predtým spolupracovala, do šitia. Opäť tak prišlo obdobie, keď po návrate zo zamestnania do noci pracovala na kabelkách, čo bol neudržateľný stav.
Nová éra sa začína
Darine po oznámení ukončenia Dara bags chodili rôzne ponuky na spoluprácu či odkúpenie značky. Až sa medzi nimi jedného dňa konečne objavila tá pravá, ktorá ju oslovila. Získala nádej nielen na udržanie značky, ale aj na jej znovuzrodenie a ďalší rozvoj. Vo februári 2023 sa uskutočnilo prvé stretnutie so zástupcami Astratexu. A tak sa vydarila nová spolupráca dvoch silných českých značiek.
Miroslav Tesař, riaditeľ Astratexu
„Príbeh Dariny nás nesmierne zaujal. Pracovitá žena, ktorá vlastnou usilovnosťou vybudovala úspešnú značku a dokázala prácu skĺbiť s výchovou dvoch detí, je vo všetkých ohľadoch inšpirujúca. Darina svoje kabelky šije srdcom, pri každom kúsku premýšľa nad tým, čo zákazníčky chcú a potrebujú. Presne tak to robíme aj my v Astratexe. Preto sme naozaj radi, že sme jej mohli v ťažkej dobe ponúknuť pomocnú ruku a zachrániť tak českú značku, ktorá je založená na rovnakých hodnotách ako Astratex. Pre Darinu a celú značku Dara bags sa tak začína nová éra.“
„Zo spolupráce mám skutočne veľkú radosť. Mala som aj iné možnosti, ale Astratex mi ponúkol presne to, čo chcem. Nie je to len o peniazoch, ale o tom, že mi pomôžu s marketingom a ja sa tak môžem konečne zase plne venovať tomu, čo ma na tej práci baví najviac – návrhom kabeliek a vymýšľaniu dizajnu. Navyše veľmi vnímam, že máme rovnakú cieľovú skupinu zákazníčok. Pracujúce ženy, ktoré majú rodinu a veľa povinností. V komunikácii je vidieť, že Astratex ženy nielen obdivuje, ale hlavne rozumie ich potrebám a svoju bielizeň navrhuje pre nich. Rovnako tak to robím ja s kabelkami. Vlastne si navrhujem a vyrábam to, čo chcem sama nosiť. A tam sa s Astratexom krásne stretávame.“
Daniel dodáva: „Nemôžem sa dočkať, až uvidím, čo spoločne s Darinou vymyslíme. Jasné je, že zákazníčky sa majú na čo tešiť, pretože Dara bags rozhodne nekončí. Naopak, teraz opäť poriadne začína.“