Každý produkt nám prejde pod rukami, hovorí riaditeľ nákupu

Každý produkt nám prejde pod rukami, hovorí riaditeľ nákupu

11. októbra 2022
Z Astratexu

Karolína Marvánková

redaktorka

Nákupcovia sú zásadní pre chod každého e-shopu. V čom spočíva práca ľudí, bez ktorých by sme nemali čo predávať? Na to sme sa spýtali riaditeľa nákupu v Astratexe Lukáša Barcala. Ten vás prevedie zákulisím nákupného procesu a navyše vám odporučí produkty, ktoré by vám rozhodne nemali chýbať.
Čo stojí za tým, než sa bielizeň vôbec dostane na web?

Na začiatku celého procesu stojí vyhodnotenie predošlej sezóny, následne vzniká plán pre jednotlivé kategórie a nákupné stratégie. Všetko sa odvíja od ponuky dodávateľov a výrobných kapacít našich výrobcov. Prechádzame jednotlivé kolekcie, stanovujeme plán výroby, následne uzatvárame kontrakty a objednávky s plánom závozu. Akonáhle tovar dorazí na náš sklad, skontrolujeme, či zodpovedajú všetky informácie, následne ho vyfotíme, otextujeme a až potom ho môžeme začať predávať.

Aké vlastnosti a schopnosti by mal mať ideálny nákupca?

Ideálnou kombináciou je pre mňa tímový hráč, ktorého baví práca s dátumami, má zmysel pre produkt a vie vyjednávať. Medzi ďalšími zručnosťami by určite mala byť schopnosť dohovoriť s dodávateľom alebo výrobcom naše potreby a vyjednať podmienky, ktoré budú vyhovovať obom stranám. Dôležitá je tiež ochota cestovať - dať si tú námahu, zobrať si príručnú batožinu a ísť na veľtrhy, za dodávateľmi alebo výrobcami, s ktorými spolupracujeme.

V čom je nákup módy špecifický?

V móde hrá veľkú úlohu sezónnosť – jar a leto sú hlavnou sezónou plaviek, zatiaľ čo na jeseň stúpajú predaje nočnej bielizne, oblečenia a „mäkkých“ darčekov pod stromček. Do nášho odvetvia samozrejme zasahujú aj aktuálne trendy, a preto si musíme udržiavať prehľad o tom, aké farby, vzory, materiály a strihy budú v nasledujúcich sezónach „in“. Vždy totiž musíme myslieť aspoň o rok dopredu.

Do akej miery váš výber ovplyvňujú práve trendy?

Primárne nakupujeme podľa požiadaviek našich zákazníčok, ale do ponuky zároveň premietame aj módne novinky. Vzhľadom na to, že aktuálne pôsobíme na 11 európskych trhoch, musíme myslieť na to, že sa požiadavky a vkus našich zákazníčok s každým trhom trochu menia.

Môžeš spomenúť nejaké konkrétne rozdiely?

Napríklad české a slovenské ženy uprednostňujú vystužené podprsenky. Zákazníčky ďalej na východ a juh naopak preferujú nevystužené podprsenky a častejšie si vyberajú výraznejšiu alebo zdobenú bielizeň. Pre všetky trhy ale všeobecne platí, že sa k nám zákazníčky vracajú, pretože u nás nájdu širokú ponuku a škálu veľkostí, ktoré u našej konkurencie nezoženú.

Ako dlho dopredu vyberáte bielizeň pre konkrétnu sezónu?

Záleží na konkrétnej kategórii a dodávateľovi alebo výrobcovi, ale napríklad plavky vyberáme s ročným predstihom. Pokiaľ vyvíjame vlastnú podprsenku, môže celý proces trvať aj dlhšie ako rok. Najčastejšie sa ale pohybujeme v rozpätí 6 – 8 mesiacov pred začiatkom sezóny, keď chceme konkrétny produkt zaradiť do predaja.

Lukáš Barcal

Riaditeľ nákupu

Lukáš má viac ako 15 rokov skúseností naprieč retailom a online predajom. Svoju kariéru odštartoval v nadnárodných firmách Tesco a Makro/Metro, aby sa následne presunul do módneho odvetvia, v ktorom pôsobí dodnes. Z pozície riaditeľa nákupu šéfuje tímu 25 ľudí a zastrešuje kompletný chod nákupného oddelenia, ktoré je zodpovedné za produktovú a cenovú stratégiu, ako aj výber a výrobu produktov.

A dodávateľa si vyberáte vy alebo vás výrobcovia sami oslovujú?

Dodávateľa vyhľadávame predovšetkým na základe našej nákupnej stratégie, čo znamená, že ich z väčšej časti cielene oslovujeme my. Zároveň ale dostávame mnoho zaujímavých ponúk, ktorým sme otvorení. A pokiaľ daný dodávateľ alebo výrobca splní naše nároky na kvalitu, materiály a cenu, pristúpime k ďalšiemu konaniu, ktoré môže viesť k budúcej spolupráci.

Posielajú vám dodávatelia vzorky produktov?

Rozhodne, nikdy nenakupujeme iba očami. Každý produkt, ktorý ponúkame, musíme vidieť aj fyzicky. Zo skúseností viem, že nákres alebo výrobná fotka môžu byť zavádzajúce, a preto je nevyhnutné, aby každý produkt prešiel rukami nákupcov. Pri spodnej bielizni je kľúčové, aby dokonale sedela a bola pohodlná, preto si produkt nákupca skrátka musí „ohmatať“, prípadne aj dôkladne otestovať na sebe alebo na svojom okolí.

Čo je na vašej práci najzábavnejšie a čo je tá menej atraktívna časť?

Mňa osobne baví prepojenie produktu so zákazníkom. To znamená, že bielizeň musíme vyberať tak, aby sme sa trafili do vkusu našich zákazníčok. Skvelé sú samozrejme aj cesty na veľtrhy alebo do showroomov dodávateľov. Menej zábavné je riešenie problémov s výpadkami výroby alebo logistiky, ktoré zapríčinila pandémia COVID-19. A aj keď to nie je môj prípad, tak nie každý miluje prácu s tabuľkami a dátami, ktorá je neoddeliteľnou súčasťou našej práce (smiech).

Aká je podľa teba zákazníčka Astratexu vo všeobecnosti, ak by si to mal zovšeobecniť?

Vnímam ju ako aktívnu a pragmatickú ženu, ktorá si rada zaobstará kvalitnú spodnú bielizeň za rozumnú cenu. Od bielizne očakáva nielen pohodlie, ale chce v nej aj dobre vyzerať. Je to partnerka, matka a rodina je pre ňu na prvom mieste. Preto máme v ponuke aj pánske a detské produkty alebo doplnky do bytu, vďaka ktorým môže urobiť radosť nielen sebe, ale aj celej rodine. Zákazníčky počúvame a vždy vítame ich spätnú väzbu, aby sme im mohli dopriať to, čo naozaj chcú a potrebujú.